tak toto som vyhrabal na nete. Kto by to bol kedy povedal na súdruhov z DDR
V roce 1973 KSČ (skrze Motokov) definitivně rozhodla, že se přestane vyrábět "neperspektivní" Jawa 90 (Sk-90) a rovněž zamítli i chystanou (respektive připravenou) výrobu VM238 Mistrala. Ten druhý zákaz Motokov hájil tím, že navrhovaná počáteční cena (do které se promítaly náklady na vývoj a zavedení výroby) by byla příliš vysoká a Mistral by byl neprodejný (což tak úplně nebyla pravda, viz níže).
Ještě v témže roce řijela "delegace" z východoněmeckého Suhlu do Považských strojíren, vyjednávat licenční podmínky výroby některých prvků Jawy 90. Konstruktérům IFA se především líbil koncept této jediné koncepčně moderní československé motorky. Od podniku chtěli především koupit licenci převodovky. Vývojem událostí (zrušení výroby Sk-90 a odmítnutí výroby VM238) dost zklamané vední podniku však Němcům dalo celou dokumentaci Jawy 90 zadarmo a jako bonus jim podarovali i dokumentaci nerealizovaného Mistrala.
Není pak tedy divu, že do roka se podařilo Němcům na veletrhu představit nového "převratného" Simsona S50, který se objema (česko)slovenským motocyklům nápaditě podobal.
Nikde ve východním bloku se v tu chvíli nevyráběl podobně moderní malý motocykl a když se rozhodovalo, která země zastane vůdčí roli ve výrobě malých motocyklů, Němci dostali přednost.
Do Němců byly ale vloženy příliš velké naděje, které se ale podařilo splnit až za dlouho. Jediné tedy pro nás "utěšující" gesto bylo prodloužení výroby
značně zastaralého pionýra o dalších 9 let, dokud Němci nebyli schopni svou výrobou Simsonů pokrýt i československý trh. Kvalita 16 let neinovovaného pionýra, kterého se navíc snažili jen víc a víc zlevňovat, byla mizerná.
Takhle končí legendy a rostou druhé! Takto se plánovaně likvidoval perspektivní průmysl... A jak to bylo vlastně s těma cenama? Simson byl nakonec podstatně dražší než měla být Jawa 50 Mistral, jejíž výrobu Motokov zamítl. Okamžitě po zavedení prodeje v ČSSR byl Simson S50 beznadějně vyprodaný a pro své majitele se stal jakýmsi symbolem "prestiže". O pionýry okamžitě zájem opadal. Po úplném pokrytí trhu těmito předraženými padesátkami se stal pionýr neprodejný a jeho výrobu v roce 1982 úplně ukončili. Srovnání úrovně techniky, kterou Simson disponoval, a výbavy našich prototypů, mluví jednoznačně...
Například bezkontaktní zapalování, které měl Simson S51 až od roku 1980 byl na prototypu Mistralu už v roce 1969 a model připravený do výroby ho měl! První S50 byly trojrychlostní, Mistral měl 4 kvalty, alternativně pět, celkové parametry měl lepší.
Za celou touhle akcí jde ale tušit trochu jiný záměr. Celé Slovensko se v období "normalizace" výrobně zaměřovalo na zbrojní výrobu a špičkový strojní podnik ve středu Slovenska, vyrábějící Motocykly byl komunistickým pohlavárům trnem v oku. Po ukončení výroby pionýrů se zbylá výroba Babett z Považské Bystrice odstěhovala a v podniku se nadále vyráběly především strojní (+ zbrojní) součástky. Kecy o neprerspektivnosti Jawy 90 a vysoké ceně Mistrala byly tedy spíš záminkou k likvidaci...
Rozhodně se nejedná o okopírovaného Simsona, jak hodně lidí tvrdí .